Een heleboel bedrijven zien een incassobureau als dé oplossing om hun onbetaalde facturen te innen. Soms biedt een incassobureau inderdaad een antwoord op jouw probleem, maar dikwijls blijf je met lege handen achter. Quitte kan in dat geval voor jou een waardevol alternatief zijn.
De werking van een incassobureau
Voor wij ooit van start gingen met Quitte hebben we heel wat onderzoek gedaan naar de werking van klassieke incassobureaus. Daaruit bleek dat onze traditionele concullega’s vooral inzetten op kwantiteit. Zo hebben dergelijke bureaus vooral zeer grote bedrijven als klant, waarbij automatisering cruciaal is.
Om te beginnen zal het incassobureau jouw debiteur informeren over zijn openstaande schuld. Je klant krijgt vervolgens om de zoveel dagen of weken automatisch een standaardbrief toegestuurd en betaalt of betaalt niet, hooguit met een standaard door de computer berekend betaalplan.
We stellen hierbij vooral vast dat het bij het versturen van die vele brieven blijft. Hooguit zal men een callcenter inschakelen om regelmatig eens te bellen naar de wanbetaler.
Dat lijkt ons vooral een dure methode. Want laat je niet misleiden: heel wat incassobureaus beloven te werken volgens de methode no cure no pay, waarbij je zogezegd niet hoeft te betalen wanneer het incassobureau geen oplossing vindt. In realiteit is dat niet zo. Je betaalt hoe dan ook jaarlijkse abonnementskosten.
Bovendien wordt deze methode ook streng gecontroleerd door de Federale Overheid. Terecht ook, want het kan niet de bedoeling zijn mensen te belagen met vele telefoons en brieven. Ervaring leert ons uiteindelijk dat die methode veel kost maar niet werkt.
En daar stopt het dan voor jou als klant; want een incassobureau heeft geen bevoegdheid om gedwongen in te vorderen. Als een wanbetaler blijft weigeren te betalen wordt het dossier zonder gevolg afgesloten en blijf je met lege handen achter.
De werking van Quitte
Het idee dat een invordering niet meer dan een geautomatiseerd proces is, waarbij het dossier wordt geklasseerd als we niet slagen na het versturen van enkele brieven leek ons maar niks.
Wij bij Quitte willen vooral inzetten op kwaliteit en op resultaat. Elke situatie en elke klant is anders en vanuit dat idee gaan wij te werk. We leven ons volledig in jouw situatie in en ondernemen de gepaste acties.
Ook Quitte zal eerst kort proberen met een brief en een telefoontje jouw klant aan te zetten tot betaling. Maar daar gaan we verder dan de klassieke incassobureaus: als jouw klant dan nog steeds niet betaalt, kunnen we snel en daadkrachtig optreden om hem of haar gerechtelijk te dwingen tot betaling.
We werken exclusief samen met een kantoor van Gerechtsdeurwaarders dat overal in België kan langsgaan op een termijn van enkele werkdagen. Is jouw klant een particulier of betwist hij de schuld? In dat geval bepleit onze advocaat de zaak eerst voor de Rechtbank. Van zodra we een vonnis hebben, voeren onze Gerechtsdeurwaarders hun taak dan verder uit.
Besluit
Kort samengevat: bij Quitte zijn jij en jouw klant geen nummer. We maken het onszelf niet makkelijk door standaardbrieven te laten versturen door een automatisch systeem en vooral: we hebben alles en iedereen in huis om tot het einde door te gaan en resultaat te behalen.
Start hier gratis jouw claim en kijk wat Quitte voor jou kan doen!