Je hebt het ongetwijfeld al weleens meegemaakt: je stuurt je factuur op en na het verstrijken van de betalingsperiode stond het bedrag nog steeds niet op je rekening… Ook werden alle aanmaningen genegeerd en lijkt het alsof je jouw klant niet meer te pakken kan krijgen. Erg vervelend!
Bij Quitte zorgen we ervoor dat je niet meer moet wakker liggen van zo’n zaken en nemen we dit graag voor jou uit handen. Lees hieronder meer over hoe je jouw onbetaalde facturen gemakkelijk kan innen zonder advocaat dankzij onze service!
De evolutie van facturen innen
Hoe het vroeger was: onbetaalde facturen innen via de advocaat
Gedurende lange tijd moesten ondernemers beroep doen op een advocaat om onbetaalde facturen geïnd te krijgen. De wetgever maakte die tussenstap noodzakelijk omdat je steeds langs de rechtbank moest passeren voordat je een klant kon dwingen tot een betaling. Zelfs als er geen twijfel bestond over de correctheid van een vordering. Ook als de niet-betalende klant zelf erkende in gebreke te zijn met betrekking tot een betaling.
En laat het nu eenmaal exclusief toebehoren aan een advocaat om een zaak te bepleiten voor een rechter. Tenzij je zelf – meestal meerdere malen voor één zaak – naar de rechtbank wou afzakken. Hiermee verloor je echter kostbare tijd.
Dat alles maakte dat je steeds een advocaat onder de arm moest nemen. Die werkt echter niet voor niets, waardoor de kosten in het verleden snel konden oplopen.
De huidige situatie: facturen innen via de IOS-procedure
Een tijd geleden werd deze wetgeving grondig aangepast en werd de procedure gelukkig een stuk makkelijker gemaakt. Als een schuld zonder enige twijfel of betwisting vaststaat, kan je dit nu laten vaststellen door een gerechtsdeurwaarder met een minimum aan kosten en minstens even belangrijk: een minimum aan tijd.
Je dient dus niet meer voor een rechter te verschijnen waardoor je vanzelfsprekend heel wat tijd uitspaart. Daardoor moet je ook geen beroep meer doen op een advocaat. Wat op zijn beurt dan ook weer veel geld uitspaart wetende dat de bijbehorende erelonen al snel kunnen oplopen.
Deze verkorte manier van het eisen van een betaling heet nu de procedure ‘invordering van onbetwiste schuld’ of kortweg de IOS-procedure.
Onbetaalde facturen innen via Quitte
Wanneer de schuld vast staat, wat vooral blijkt uit het feit dat de klant jouw factuur nooit heeft betwist, volstaat het om via Quitte een vordering op te starten. Dezelfde dag nog manen wij jouw klant aan om de onbetaalde factuur of facturen meteen te betalen. Vaak zien we in deze fase de debiteur plots al overgaat tot betaling. Al dan niet met een aanvaardbaar betaalplan.
Weigert je klant dan nog steeds om te betalen? Dan sturen wij na vijf dagen een gerechtsdeurwaarder bij hen langs. Jouw klant krijgt dan bezoek van onze deurwaarder binnen ten laatste drie dagen na ontvangst van de opdracht.
Wettelijk gezien krijgt jouw klant dan nog 5 weken de tijd om de schuld te vereffenen. Blijft jouw klant na die 5 weken nog steeds in gebreke? Dan krijgt de gerechtsdeurwaarder meteen een officiële toelating van een magistraat om de schuld gedwongen in te vorderen. In de meeste – lees minstens 90% – van de gevallen gaat een debiteur in deze fase over tot een al dan niet gespreide betaling.
Enkel in uitzonderlijke gevallen moeten we overgaan tot beslag op roerende goederen, een gedwongen verkoop of andere maatregelen. Indien nodig schuwen wij het uiteraard niet om tot dergelijke maatregelen over te gaan. Onze prioriteit is dat u als opdrachtgever uw zuurverdiende centen kunt recupereren. Zo zorgen we ervoor dat de debiteur jouw rekeningen toch zal betalen.
Vroeger gingen er een heel aantal maanden tot zelfs jaren overheen voordat je een betaling kon verkrijgen. Dankzij de nieuwe wetgeving en de assistentie van Quitte, krijg jij je geld nu dus veel vroeger terug!
Wat is het voordeel van samen te werken met Quitte?
Samengevat duurt het meestal maximaal 6 weken voor je betaald wordt. Dat kan met een betaalplan, maar natuurlijk wij keuren nooit afbetalingsplannen goed zonder jou eerst te raadplegen.
Blijft je klant na deze termijn toch in gebreke? Dan kunnen wij snel en daadkrachtig optreden. En misschien nog het allerbelangrijkste: dit alles met een minimum aan kosten.
Meer nog: de kosten worden zelfs betaald door uw klant! Van rechtswege is de klant namelijk intresten verschuldigd zolang de schuld onbetaald blijft. Daarbovenop komt er vaak ook nog een schadevergoeding wegens niet-betaling.
Enkel om de deurwaarder langs te sturen vragen we een klein voorschot gaande van 79 tot maximum 250 euro. Dit is afhankelijk van de grootte van de schuld. Dit voorschot krijg je dan terugbetaald op het einde van de (meestal korte) rit.
Enkel in het geval van een faillissement van uw klant ben je dit voorschot wel kwijt. We doen er vooraf natuurlijk alles aan om dit te vermijden door standaard een kosteloos onderzoek naar de financiële situatie van jouw klant uit te voeren. Zo kunnen we dit risico beter inschatten en beginnen we met een duidelijk en open communicatie aan deze opdracht.
Besluit
Het innen van onbetaalde facturen werd de afgelopen jaren gelukkig een pak toegankelijker gemaakt. Toch blijft het nog steeds een vervelend werkje waarin veel tijd kruipt. Quitte staat je daarom graag bij in dit proces en zorgt ervoor dat je het geld snel op je rekening zal zien staan.
Interesse in onze diensten? Via onze website start je snel en eenvoudig een invordering/claim via deze link. Vervolledig het formulier en ervaar wat wij voor jou kunnen betekenen!