De coronacrisis heeft onze economie grondig door elkaar gegooid en ook in de uitlopers van deze crisis merken we de effecten hier nog van. Zo is de voorspelde golf aan faillissementen ondertussen een feit.
Bijgevolg kan het gebeuren dat één van jouw debiteuren failliet gaat en nog een openstaande factuur achterlaat. Erg lastig natuurlijk. In dit artikel bespreken we daarom kort hoe het zo ver is kunnen komen en hoe je kan voorkomen dat jij met onbetaalde facturen blijft zitten.
Faillissementen in België: de cijfers
In lijn met wat men had verwacht, tonen recente cijfers inderdaad aan dat de gevreesde golf van faillissementen een feit is.
Het aantal faillissementen in België stijgt tot ruim 1.000 zelfstandigen en ondernemingen per maand. In juni werden er maar liefst 1.047 faillissementen geteld. Een stijging van ruim 60% ten opzichte van vorig jaar.
Daarmee wordt al voor de negende maand op rij een stijging gemeten in vergelijking met dezelfde maanden in 2021. We kunnen dus absoluut van een golf van faillissementen spreken.
Gezien het feit dat Antwerpen nu de koploper en tegelijk traditioneel de voorloper is op o.a. economisch vlak, mag je ervan uitgaan dat die golf nog niet meteen voorbij is.
De oorzaak van deze golf aan faillissementen
Het spreekt voor zich dat de coronacrisis de belangrijkste boosdoener is voor dit fenomeen. Dat we nu pas de gevolgen van die crisis voelen, heeft te maken met het feit dat de steunmaatregelen die de regering in het leven riep één voor één aflopen.
Zo kunnen overheden en gerechtsdeurwaarders bijvoorbeeld terug gedwongen uitvoeren. Bijkomend zijn ook het belastinguitstel en de gespreide betaling van BTW en sociale bijdragen afgelopen. Ook andere maatregelen lopen zo tot hun einde.
Voor vele zelfstandigen en ondernemers boden deze maatregelen een oplossing op korte én op langere termijn. De overheid heeft naar onze mening dan ook belangrijke inspanningen geleverd om ondernemers tegemoet te komen tijdens de onzekere coronatijden.
Voor andere zelfstandigen daarentegen, waren deze maatregelen duidelijk slechts een tijdelijke oplossing. Met als gevolg de jammere golf van (uitgestelde) faillissementen die we nu ervaren.
Hoe zorg je voor een efficiënte financiële bedrijfsvoering tijdens deze faillissementsgolf
Het faillissement van een klant waarvan je nog betalingen tegoed hebt, is de nachtmerrie van elke ondernemer.
We weten dat het niet evident is om (een deel van) tegoeden te recupereren wanneer een klant de boeken neerlegt. Enerzijds duurt het heel lang vooraleer een faillissement is afgewikkeld. Anderzijds rijst ook vooral de vraag of er na betaling van o.a. bevoorrechte schuldeisers nog voldoende middelen over zijn om alle andere schuldeisers (volledig) terug te betalen.
Het is daarom van ontzettend groot belang om tijdig na te gaan of er indicaties zijn van financiële problemen bij je klanten. Zo kan je bijvoorbeeld online bij verschillende aanbieders kredietrapporten en -scores opvragen van Belgische ondernemingen. Graydon en Allianz Trade (het vroegere Euler Hermes) zijn voorbeelden van dergelijke aanbieders.
Daarnaast is Google ook een niet te onderschatten bron van informatie. Een simpele zoekopdracht, geeft je vaak al een goed beeld van eventuele financiële problemen van je klant.
Het belang van een partner als Quitte
Desondanks kan het gebeuren dat je te maken krijgt met een klant die jouw factu(u)r(en) niet betaalt. Dan is het inschakelen van een externe partner zoals Quitte de meest aangewezen manier om het risico op faillissement tijdig te detecteren.
Het is meer dan ooit van groot belang om niet te lang te wachten met het kordaat invorderen van onbetaalde facturen. Tijd is namelijk een cruciale factor als het aankomt op het vermijden van het faillissement van een klant die jou nog geld moet. We bieden via onze website gratis tools aan om eerst zelf die debiteuren tot betaling aan te manen.
Toch raden we – zeker in deze periode – aan om de facturen die zelfs na eigen pogingen nog steeds niet betaald worden, over te maken aan een professionele partner als Quitte. Wij voeren standaard een uitgebreid onderzoek uit naar de klant in kwestie, waarbij we tools voor handen hebben die ons nog meer informatie verschaffen dan de standaard kredietchecks.
Als wij dan de kans reëel inschatten op een faillissement, weten wij perfect hoe we daar best mee omgaan. Zo verliezen we geen tijd en geld om jou als klant verder te helpen voor het te laat is.
Besluit
De effecten van de coronacrisis laten zich volop voelen in onze economie en ook de voorspelde golf van faillissementen ervaren we uit eerste hand. Daarom is het aangeraden om je onbetaalde facturen niet te laten liggen en op tijd een betrouwbare partner onder de arm te nemen die je helpt bij het invorderen van die facturen.
Heb jij nog openstaande facturen liggen? Start nu gratis jouw claim en ervaar zelf hoe Quitte jou kan helpen!