Geen blijde boodschap in onze blog van deze maand. En toch leek het ons interessant om het onderwerp aan te halen. We willen namelijk vooral van de gelegenheid gebruik maken om nog eens te wijzen op het belang van een kordate en vooral snelle aanpak van niet-betalende klanten.
Wat merken we bij Quitte zelf?
We merken op dat het aantal cases dat we openen blijft stijgen. Nog een evolutie is dat de bedragen die we moeten invorderen vaker vrij laag liggen. Debiteuren vragen ook vaker om een schuld gespreid te mogen betalen. En net zoals voorspeld in onze blog krijgen we meer en meer te maken met ondernemingen die failliet gaan.
Zoals iedereen tonen ook wij – zeker in de huidige economische omstandigheden – begrip voor dergelijke situaties. Voor ons komt het belang van onze opdrachtgevers echter op de eerste plaats. Ook zij hebben te maken met dezelfde hoge energie- en andere prijzen en herstellen vaak ook nog van het Coronatijdperk.
Hoe gaan we bij Quitte om met deze negatieve trend?
We merken dat onze opdrachtgevers vaak eerst zelf maandenlang proberen een schuld geïnd te krijgen. Zelden houden hun niet-betalende klanten zich echter aan hun woord. Of men is plots (selectief) onbereikbaar.
Het grote probleem daarbij is dat intussen kostbare tijd is verloren gegaan. Als een schuldeiser pas na lang vergeefs geduld oefenen eindelijk de stap zet om een externe partner in te schakelen gebeurt het niet zelden dat een debiteur op dat moment het faillissement aanvraagt. Of dat andere schuldeisers sneller actie ondernomen hebben en al beslag werd gelegd bij diezelfde debiteur.
Conclusie? Je kan gerust zelf jouw klant aanmanen, we zien trouwens dat de meeste van onze opdrachtgevers dat ook consequent doen. Stel echter duidelijk termijnen en afspraken voorop! Als jouw klant die termijnen en afspraken niet nakomt is de kans zeer gering dat men dat later alsnog zal doen. Althans niet zonder tussenkomst van een professionele partner zoals wijzelf.
Van zodra we bij Quitte een claim ontvangen ondernemen we meteen actie. We houden ons sterk om wanbetalers binnen de 24 uur na ontvangst van een claim in gebreke te stellen. Daarbij stellen we duidelijke deadlines en volgen we die deadlines ook op. Bij niet-reactie of niet-betaling starten we zonder uitstel de correcte procedures om zo de kans op recuperatie te allen tijde hoog te houden.
De procedures zelf kunnen iets langer duren, termijnen worden nu eenmaal wettelijk bepaald. Het is echter van groot belang dat dergelijke procedures op het juiste moment (lees: zo snel mogelijk) worden opgestart.
Heb je momenteel te maken met klanten die niet betalen? Contacteer ons dan vrijblijvend voor meer informatie of start hier alvast je case op en ervaar de service van Quitte nu zelf!