Het kan weleens gebeuren dat je klant in gebreke blijft terwijl je normaal een erg goede klantenrelatie hebt. Vaak gaat het hier om een simpele en menselijke fout, maar soms kan het ook anders uitdraaien. We bekijken daarom in dit artikel wat je in zo’n geval kan doen zonder al te veel schade te berokkenen aan je klantenrelatie.
Communicatie als sleutelwoord
Hier dient naar onze mening een onderscheid te worden gemaakt tussen klanten die te goeder trouw en klanten die te kwader trouw handelen. Het wordt meestal al snel duidelijk of jouw klant al dan niet kwaad in de zin heeft. Het sleutelwoord is hierbij communicatie.
Wat als je klant niet wil betalen?
Worden oproepen, e-mails, berichten, … plots niet meer beantwoord? Blijft je klant beweren betaald te hebben terwijl je nog niets ontvangen hebt? Worden jouw verzoeken voor een betaalbewijs genegeerd? Of deed je klant een betaalbelofte waaraan men zich niet houdt? Dan kan je ervan uitgaan dat jouw klant het niet goed met je voorheeft.
Op dat moment kan je jezelf beter de vraag stellen of het nog loont om veel moeite te doen om die klantenrelatie te behouden. Wat wij in deze situatie adviseren is om geen onnodige tijd te verliezen en beroep te doen op een professionele partner die de vordering van jouw facturen op zich neemt.
Wij durven hierbij zelfs zeggen dat wij dé partner bij uitstek zijn om je hierbij te helpen. We ontzorgen je volledig en zorgen voor een snelle invordering zonder veel rompslomp en zonder hoge kosten!
Wat als je klant eigenlijk wel wil betalen?
Het wordt minder evident als je klant erkent te willen betalen, maar het (momenteel) niet kan. Als je daarbij enige sympathie voelt en begrip hebt voor zijn of haar situatie, wordt het helemaal niet makkelijk om kordaat op te treden of laat staan bijvoorbeeld kosten te gaan aanrekenen.
Wat wij in dergelijke gevallen adviseren, is om een professionele partner in te schakelen die de verdere invordering behandelt. Vergeet niet dat het veel tijd kost om bijvoorbeeld betaalplannen op te volgen. Bovendien spelen er ook belangrijke juridische aspecten die bepalend zijn voor eventuele latere procedures. We kunnen waarheidsgetrouw stellen dat het inschakelen van een externe partij niet hoeft te betekenen dat de klantenrelatie verzuurd geraakt.
Quitte als partner
Wij bij Quitte beschikken over de kennis en de middelen om goede afspraken te maken met jouw klant en die correct op te volgen. Maar ook om daadkrachtig op te treden als afspraken niet worden nageleefd.
Een ding staat alvast centraal bij ons: we proberen te allen tijde de goede relatie met jouw klant te bewaren. Dat doen we door steeds beleefd en correct te blijven. En tot op zekere hoogte ook begripvol te zijn en naar oplossingen te zoeken waar iedereen zich in kan vinden. Maar uiteindelijk blijft het allerbelangrijkste dat wij je geld kunnen recupereren. Weliswaar steeds met respect voor elke betrokken partij.
Kan jij hulp gebruiken met het innen van je onbetaalde facturen, maar heb je schrik om je klantenrelatie te beschadigen? Laat je dan begeleiden door Quitte voor een professionele en objectieve aanpak. Start nu gratis jouw claim en kijk wat Quitte voor jou kan betekenen!