In een eerdere blog hadden we het over de golf van faillissementen waarmee we volop te maken hebben. Daarin benadrukten we al hoe belangrijk het is om tijdig te herkennen dat een bepaalde klant in financiële moeilijkheden verkeert.
We hebben bij Quitte intussen al tientallen cases behandeld. Daaruit kunnen we alvast één conclusie trekken: een wanbetaler herkennen is niet altijd even gemakkelijk.
Vaak is het ook niet – gelukkig zelfs meestal niet – de bedoeling van een klant om hun facturen niet te betalen. Daarbij komt dat de zaken tegenwoordig grotendeels digitaal verlopen zonder dat je een klant dus ooit fysiek ontmoet. De klant juist inschatten vanaf de eerste moment, is dus bijna onmogelijk.
Toch zijn er een aantal rode vlaggen die je kunnen helpen om het risico correct in te schatten. We lijsten ze hier voor je op!
#1 Een verandering in communicatie
Klanten die beginnen te discussiëren over de levering en hun factuur, of klanten die systematisch betalingsuitnodigingen negeren, zijn vaak een goede indicatie van problemen binnen het bedrijf. Zeker als je voordien een goede klantenrelatie had en er geen significante veranderingen zijn in de kwaliteit van je producten of diensten.
#2 Een gewijzigd betalingspatroon
Soms gebeurt het dat klanten plots de vervaldagen van je facturen beginnen te missen, terwijl ze hier vroeger heel consistent in waren. Natuurlijk kan er altijd wel eens iets mislopen, maar wanneer dit blijft voorvallen is dit geen goed teken.
#3 Wijzigingen in het management & personeel
Veranderingen in het hoger management zijn vaak een goede indicator van problemen binnen een bedrijf. Op zo’n moment kan je best de kredietscore van het bedrijf nog eens onder de loep nemen.
Daarnaast is een hoog verloop van personeel ook een goede barometer van de financiële gezondheid. Zij weten als geen ander hoe het er in een bedrijf aan toegaat en wanneer het tijd is om een zinkend schip te verlaten.
#4 Negatieve screeningsresultaten
Voordat je gaat leveren, kan je altijd best even een kredietcheck en een algemene financiële screening uitvoeren. Wanneer deze negatief terugkomt, heb je nog voldoende tijd om je processen bij te sturen en eventueel een vooruitbetaling te vragen.
Screenen kan je gemakkelijk met tools zoals Graydon en Allianz Trade (het vroegere Euler Hermes). Met de informatie die ze verzamelen, geven ze elk bedrijf een bepaalde score die een goed zicht geeft op hun financiële situatie.
Bijkomend is ook Google een handige tool om de financiële gezondheid van je klanten na te kijken. Daar kom je vaak leuke en minder leuke verrassingen tegen wanneer je iemand zijn naam ingeeft!
#5 Negatief nieuws in de media
Natuurlijk moet je niet elke roddel geloven die er passeert, maar het loont wel om nieuws over je klanten in het oog te houden. Zowel het positieve als het negatieve nieuws in de media vertelt je veel over hun financiële gezondheid.
Hoe kan Quitte jou helpen met wanbetalers?
Voorkomen is hoe dan ook altijd beter dan genezen, maar zelfs als je de tips uit deze blog toepast, kan het weleens fout lopen. In dergelijke situaties is Quitte de partner bij uitstek om onbetaalde vordering(en) betaald te krijgen.
Bovendien zorgen wij altijd voor een invordering met het nodige respect voor je klantenrelatie. Indien mogelijk en gewenst, zullen wij er zelfs alles aan doen om je klantenrelatie te herstellen.
Tegelijkertijd zorgen we er ook voor dat jij jouw geld zo snel mogelijk en zonder extra kosten op jouw rekening krijgt. De kosten van de invordering zijn namelijk altijd voor de rekening van jouw klant!
Ben je benieuwd wat Quitte voor jou kan doen? Neem dan contact met ons op of start hier meteen je gratis claim.